2011-03-12

A ruhaméret változásáról -Über die Änderung der Kleidergröße

(Zu der deutschen Zusammenfassung scrollen Sie bitte nach unten.)
A magyar piacon úgy tűnik még nincsen változás (maradjon is így!) de osztrák és német szomszédainknál állítólag már ebben az évben új konfekció méretet hoznak be. Egy felmérés alapján a német nők és férfiak is egyaránt magasabbak és szélesebbek is lettek, így az eddig vásárolt ruhaméret mára szűkké, kicsivé zsugorodott. Amerikai ruháknál már eddig is észlelhettük, hogy az átlag S-es felsők nálunk az M-esnek felelnek meg, most hamarosan ugyanezt tapasztalhatjuk majd német területen is.
A piac megpróbálja megelőzni a vásárláskor ért "sokkot" és frusztrációt, amit a kedves vásárlók elszenvedni kényszerülnek, miközben keserűen észlelik az eddig megfelelő méretű ruhák szorítását. Nézzük meg, milyen volt eddig a méret táblázat, és azt is, hogy mi várható:

Ez volt eddig
XS  S  M  L  XL  XXL

 Ez várható
 XS=S  S=M  M=L  L=XL XL=XXL

A H& M-ben eddig
XS  S  M  L  XL  XXL

A H& M-ben már most
XS=S  S=M  M=L  L=XL 

Jól látható, hogy például a H&M-ben az XL-es egyszerűen eltűnt, és a kisebb termetűek örülhetnek, ha az XS-es póló szabásának köszönhetően nem lóg majd rajtuk, mint tehénen a gatya...
Nyilvánvaló, hogy ez a méretváltozás sok embernek kellemesebbé fogja tenni a ruhavásárlást, de nagyon sokaknak annál nehezebbé. A kis termetű, természetesen karcsú nőkre sajnos eddig sem gondoltak igazán. Mert mondja meg nekem valaki, hogy hol tudott eddig egy standard ruhaüzletben vagy butikban rövid méretet venni??? Én egyet sem ismerek, sem itthon sem külföldön! A nadrágjaimat még csak-csak felvarrom én magam, de egy maxi szoknyánál sok esetben a szabás miatt szakember kell. Ilyenkor az ember lánya kétszer is meggondolja, hogy megvegye-e a ruhát x összegért, aztán még fordítson rá plusz x összeget, hogy aztán fel is tudja venni...
 
 Ahogy a gmx.net internetes portál divat részében olvashatjuk (2./o), a kis termetűek ezek után sétálhatnak a gyerekosztályra ruhát vásárolni. Én magam nem először kényszerülök rá, hogy a lányka osztályon vásároljak, ami igencsak kellemetlen tud lenni, főleg, amikor 13-14 éves tini lányok szintén ott válogatnak mellettem.
Az, hogy felnőtt nő létemre a lányka osztályon kell vásárolnom már magában frusztráló érzés. De máris beleakadunk a következő akadályba, amint meglátjuk az árufelhozatalt.
Piros kockás ingek és farmerek, flitteres felsők, hiphop stílus, Hello Kitty, Hannah Montana, Highschool Musical, Twilight és Mickey Mouse. Ez az, amiből választhatok. Csak nagy ritkán van szerencsém találni egy blézert vagy blúzt, amit koromnak megfelelően felvehetek. Ezek viszont értelemszerűen nem a lányka osztályra valók, mégis gyerekeknek csinálják. Most akkor gyerek az a gyerek vagy mini felnőtt?
Természetesen sok nő van, aki koplal és már egészségtelenül sovány, de mint tudjuk ezt a típust nem csak a divattervezők részesítik előnyben. Maxi ruhát a Mango-ban, H&M-ben, Zara-ban normális termetű nő soha az életben nem fog tudni felvenni, mert a felét előbb le kéne vágni. De rengetek olyan nő is van, mint én is, aki természetből adódóan kis termetű, és magasságának megfelelően ideális a testsúlya. A fogyás.info oldalának testsúly-magasság kalkulátorával mindenki kiszámíthatja, hogy megfelel-e az ideális méretnek. Milyen szerencse, hogy a németek lába nem lett nagyobb, mert a végén még a cipőimet is a gyerek osztályról kéne vennem. Nem tudom, hogyan oldanám meg a magassarkú beszerzését, mert az ember ugye mégsem rohangálhat Olaszországba, ha szüksége van 1 pár cipőre...
Azért hála Istennek van 2 ruhaüzlet, amelyek az igazi XS-t, illetve a 32-es méretet is tartják. Ezek a Tally Weil, amiről már A Tally Weijl-ról című bejegyzésemben írtam, illetve az Orsay.

Zusammenfassung auf Deutsch:
De Modeindustrie sieht sich gezwungen eine neue Konfektionsgröße in den Geschäften ein zu führen. Wie es der Beitrag des Internet Portals gmx.net / Mode auch beschreibt, werden Größen wie M in der Zukunft auf S korrigiert, wobei nur die Beschriftung nicht aber die tatsächliche Größe der Kleider sich ändern wird.
"Kleinere Menschen mit schmalem Körperbau sind die Verlierer der Reform: Unter Umständen müssen sie demnächst in der Kinderabteilung einkaufen gehen." -hebt der Autor des Artikels auf gmx.net das große Problem vor, womit kleine Frauen wie mich schon jetzt konfrontiert sind...

11 megjegyzés:

  1. Azt hiszem, ez nem teljesen új keletű probléma. 2 vagy már lehet van 3 éve is, hogy a régi, tönkrement adidas cipőm helyett újat szerettem volna venni. Ugye, német termékről van szó. Az egyik budapesti adidas boltba mentem be. A végeredmény az lett, hogy az eladó elküldött a gyerekosztályra ... 38-as méretet kerestem. Mindez, a Váci utcában történt. Naivan azt gondoltam, ott szélesebb lesz a választék, mint a másik adidas üzletben, mégis több külföldi rohangál ott, mint a Váci úton. Ennyit erről. Lassan, Kelet felé kell vennünk az irányt cipő ügyben. Pedig, a 38 nem egy óriásláb.

    VálaszTörlés
  2. Mielőtt felkaptam volna magamra azt a +10 kg, én is legtöbbször csak gyerekosztályon kaptam megfelelő méretet, de engem ez egyáltalán nem zavart, sőt, néha pont ott találtam meg azt amit kerestem. Viszont egyes felnőtt boltokban ugyanúgy 48 kg-osan sem tudtam pl. L-esnél kisebb méretet venni, pedig MINDENféle méretezési rendszerben XS-es voltam. Fura.
    Most, hogy 56-58 kg vagyok elvileg M-es méret (legalábbis a mértettáblázatok szerint) mégsem jó rám az M-es, hanem szintén csak az L-es.
    Nem értem én ezt. 10 kg súlyváltozás és ugyanaz a ruhaméret??? Nemnormális...

    VálaszTörlés
  3. Azt hiszem elsősorban nem a testsúylváltozás itt a probléma, hanem az, hogy sok országban más a méretezés. Olaszo-ban és Ázsiában pl. rengeteg a kicsi, vékony nő, ezért az onnan jött áruból én is L-eset kell, hogy vegyek. Amerikai termékeket pedig sok esetben egyáltalán nem tudok hordani, mert túl nagyok. Itt csak egy dolog segít: Ránézésre választani és mindenféleképpen felpróbálni!

    VálaszTörlés
  4. Azt hiszem, ezek mellett még, nagyon fontos az adott ruha, cipő szabása, fazonja. Nekem van 36-os és 40-es méretű nadrágom is. Pedig a méreteim és a súlyom ugyan az. Viszont, most meg is néztem a nadrág címkéjét. A mi 40-es méretünk Spanyolországban és Olaszországban 44-es, Franciaországban pedig 42-es. Tehát, a méretet maximum irányadónak lehet csak tekinteni. A ruhát fel kell próbálni, nincs mese. Marad a fárasztó shoppingolás:D

    VálaszTörlés
  5. Így vann fel kell próbálni. Persze az ember tesztelheti az online katalógusokat is, és ha szerencséje van, rájöhet, hogy melyik oldalon melyik méretet kell vennie. Attól kezdve nem olyan nehéz. Persze kell egy kis idegzet, amíg az ember idáig eljut...

    VálaszTörlés
  6. Én is nagyon utálok vásárolni Kifejezetten fáraszt. Az idegtépésről már ne is beszéljünk :D Viszont, a jövő héten muszáj leszek a sok névnap és születésnap miatt. Már most rosszul vagyok, hogy a nyakamba kell vennem a várost ... :))

    VálaszTörlés
  7. Annyit beszéltünk már a fárasztó és sikertelen vásárlásról, pedig élvezni is lehet, ha az ember nincs rohanásban és nem viszi túlzásba. Ki lehet pécézni például csak 2-3 üzletet, ami egy helyen van, és utána v. közben inni egy kávét! Minden csak hozzáálás és tervezés kérdése! Minden negatívum ellenére én IMÁDOK vásárolni :-D

    VálaszTörlés
  8. Na, a hétfői vásárlás jól sikerült, Dalmával. Már egészen más a hangulat, ha az ember nem egyedül van. Írtam listát is, hogy ne térüljek el:DDD Tartottuk is az irányt és a tempót is. Még csak el sem fáradtunk, pedig az IKEA szatyor füle leszakadt és még történt néhány más dolog is. Mert ugye, velem mindig történik valami:DDD Végül teáztunk és mochit ettünk, majd csatlakozott Riell is és este nyolcig ment a duma ... na jó, az este nyolcig duma nem volt bent a tervben, az már spontán szerveződés volt:DDD Na, akkor van már pozitív vásárlásélmény is:)))

    VálaszTörlés
  9. Gratulálok a sikeres vásárláshoz! Igen, a lista nem csak élelmiszer és háztartási cikkek beszerzése esetén hasznos! Ha pedig az ember összeköti a hasznosan egy kis kellemessel is, akkor már nem is olyan vészes a dolog :-)

    VálaszTörlés
  10. Képzeld, most láttam a C&A-ban, hogy a ruha címkéjén már feltüntetik a méret változásokat. Nem árt odafigyelni, hogy ne rutinból kapjuk le a polcról a 36/38-as méretet.

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...